Terug naar overzicht
Auteur: Laura Herlé-Ruys Datum: 5 oktober 2022

CRISIS? NO WAY! Ons persoonlijke verhaal.

“Jullie redden het vast, jullie zijn een groot bedrijf”

Dat hoor ik de laatste tijd regelmatig van klanten of collega-ondernemers.

Natuurlijk, het is waar. We zijn in de bijna 15 jaar dat we bestaan, flink gegroeid.

De inflatie, de crisis op de woningmarkt en de energiecrisis zijn ook aan ons niet voorbij gegaan maar we staan sterk en zijn vol plannen voor de toekomst.

Ondernemen tijdens de crisis, bekijk de video

Je zou eens moeten weten. Van dat moment dat wij de knoop hadden doorgehakt en in een leeg kantoor samen naar de telefoon zaten te staren die niet rinkelde.

Van die enveloppen die op de mat vielen met rekeningen voor het ontwerp van logo en website terwijl er nog geen euro was binnengekomen en het er niet naar uitzag dat dat binnenkort zou gaan gebeuren.

op de avond van de openingsborrel verschenen in het journaal de eerste berichten over de kredietcrisis

Van onze openingsborrel exact op de avond dat in het journaal de eerste berichten verschenen over de kredietcrisis.

Ik moet er regelmatig aan denken de laatste tijd. Ik zie ondernemers in onze omgeving worstelen en zie hoe ook onze klanten hun lang gekoesterde woondromen opeens moeten bijstellen.

Het is voor iedereen schakelen en flexibel zijn.

En dus dit keer geen blog en video met een handige tip maar ons persoonlijke verhaal. Een bericht van hoop en doorpakken. Van keuzes durven maken en je omringen met mensen die samen met jou willen werken aan die droom.

Zo begon het

Het was het jaar 2007, Richard en ik hadden al lang het idee om een eigen makelaarskantoor te beginnen. We werkten beiden bij traditionele makelaarskantoren en hadden het gevoel dat het toch anders moest kunnen.

crisis ons persoonlijke verhaal HRmakelaars

Vol vertrouwen begonnen we met het schrijven van een ondernemersplan en startten we daarom in 2008 ons nieuwe makelaarskantoor.

Super enthousiast gingen we aan de slag. Er kwam heel wat op ons af. Van het bedenken van een logo en een bedrijfsnaam tot een website en kantoorpand. Er moest heel wat geregeld worden.

En toen veranderde alles…

Exact op het moment dat we helemaal klaar waren voor een vliegende start, verschenen er in het nieuws berichten over  de Lehman Brothers. Deze financiële dienstverleners kwam in 2008 in zwaar weer terecht en ging in september 2008 failliet.

Dat was het begin was van de kredietcrisis.

Wij waren net een paar maanden begonnen met ons nieuwe bedrijf.

geen goedlopende huizenmarkt maar totale stilte

Geen goed lopende huizenmarkt meer, maar totale stilte….

De website was net online, het briefpapier gedrukt, maar huizen verkopen? Ho maar.

We hadden geen idee hoe we verder moesten. We zaten samen in het bedrijf, geen salaris dus om op terug te vallen en onze hypotheek moest ook gewoon betaald worden.

We wilden zo graag een succes met maken van ons bedrijf maar de economie en de huizenmarkt, alles zat enorm tegen.

Het ondernemersplan, waar we uren aan hadden gewerkt kon linea recta in de prullenbak. Alle voorspellingen over de huizenmarkt die daarin stonden waren achterhaald. De plannen die we hadden, hadden nooit voorzien in deze ontwikkeling. Niets ging zoals we het gepland hadden.

De dag dat alles anders werd

Éen ding was direct duidelijk; we het alleen zouden redden als we het anders zouden doen dan de gevestigde orde. We zouden enorm hard tegen de rivier in moeten gaan roeien.

Maar hoe?

Het antwoord kwam uit een onverwachte hoek.

We zaten onderuit gezakt op een weliswaar prachtige locatie voor 1 van de vele verplichte cursussen van de NVM, georganiseerd door de Real Estate Businesschool.

Klaar voor een saaie cursusdag.

Een saaie cursusdag was het begin van de verandering

Voor ons stond Jos Burgers. Geen idee wie dat was. Binnen 5 minuten keken we elkaar aan. Zaten we soms verkeerd? Hadden we per ongeluk een komiek geboekt?

Jos vertelde ons over klantgerichtheid in plaats van klantvriendelijkheid, gaten in de muur, verkopen in plaats van boren en niet te vergeten de Wet van Snuf, de wet van de wederkerigheid.

Na de cursus heb ik direct al zijn boeken gekocht, en gelezen.

Dit was het begin van een radicale wijziging in onze denkwijze en vervolgens ook onze werkwijze.

Ieder onderdeel van ons bedrijf hielden we onder de loep. Hoe kon het beter? Waarom deden we het eigenlijk zo? Wat verwachtten onze klanten eigenlijk van ons, waar konden we ze verrassen door een stap extra te zetten.

Dank je Jos…

Je begrijpt, veel van wat we dachten te weten en waar we aan gewend waren, moest overboord, heilige huisjes gingen zonder pardon omver en daarvoor in de plaats een nieuwe verfrissende werkwijze.

En die sloeg aan bij klanten. Die zagen dat wij er alles aan deden om op een vernieuwende manier hun huis toch wel succesvol te verkopen. En daar hebben we tot op de dag van vandaag profijt van.

Misschien is het mooiste van deze verandering, dat ons werk door onze nieuwe manier van werken ontzettend veel leuker geworden.

De lastige beginjaren werden dankzij de lessen van Jos de meest leerzame maar ook de basis van een solide bedrijf.

Inmiddels zijn we hierdoor met 16 collega’s die allemaal net zo enthousiast zijn om elke dag weer opnieuw te kijken hoe we huizen op een onderscheidende manier in de markt kunnen zetten.

Wij gingen van een traditioneel kantoor met weinig overlevingskans naar een goedlopend bedrijf, een bedrijf ook met een duidelijk gezicht. Je weet met wie je in zee gaat en wat je mag verwachten. Geen kiloknaller of alleskunner maar een team met gedreven mensen die allemaal op hun eigen manier bijdragen aan het duidelijke concept van HR makelaars waarbij alles erop gericht is onze opdrachtgevers steeds weer een beetje beter te helpen.

Niet zo gek dan ook dat na de verandering van werkwijze ook de pay-off “altijd meer dan je verwacht!” volgde.

Verandering zit in een klein hoekje

En dat allemaal dankzij een saaie cursusdag op een moment dat alles niet erger leek te kunnen worden.

Herken jij dat laatste? Sta jij nu ook op zo’n punt waarbij je je afvraagt of het nog wel slim is om verder te gaan met je bedrijf? Wil je starten aan die lang gekoesterde droom van op eigen benen staan en op jouw manier ondernemen?

Dan hoop ik dat mijn verhaal je naast alle saaie zakelijke overwegingen een beetje inspiratie kan geven.

Wie weet staat er ook vlakbij jou ook een Jos die je net dat zetje kan geven om van jouw droom een doorslaand succes te maken.

Delen: Wil je vaker blogs van ons ontvangen?

Doe de gratis waardecheck

Wat is mijn huis waard?

Bereken eenvoudig de geschatte waarde van je huis of appartement

Met welke vestiging wil je contact opnemen?

Contact
HR Makelaars Purmerend 0299 - 20 08 08
  • HR Makelaars Amsterdam 020 - 229 94 74
  • HR Makelaars Zaandam 075 - 207 92 05
  • Elke week een handige woontip ontvangen?