Terug naar overzicht
Datum: 23 June 2022

Vraagprijs woning bepalen? Je bent toch niet de Aldi?

Ik hoor je denken, de Aldi? Wist jij dat heel veel huizenverkopers nou precies dat zijn?

Maar dat geldt natuurlijk niet voor jou! 

Jij doet het anders waardoor veel meer zoekers jouw huis vinden maar je ook een veel grotere kans maakt je huis sneller te verkopen en voor een hogere prijs.

Het heeft alles te maken met de vraagprijs. Hoe dat zit, vertel ik je hieronder zodat straks voor jou geldt: Vraagprijs woning bepalen? Geen uitverkoop maar uitgelicht!

Vraagprijs woning bepalen, bekijk de video:

Hoe mijn wekelijkse boodschappen jou kunnen helpen bij de verkoop van je huis

De wekelijkse boodschappen. Ze zijn voor mij altijd een dingetje. Al een poosje doe ik ze daarom online. Het scheelt me tijd en ik kan je zeggen, ik ben op deze manier ook beter de verleiding van de impulsaankoop weerstaan.

Online is het trouwens ook super makkelijk om verschillende producten op prijs te vergelijken. Zo heb ik inmiddels al flink wat geld bespaard.

Laatst was ik weer op digitale koopjesjacht. Mijn fictieve boodschappenmandje begon al flink uit te puilen toen mijn oog viel op het volgende:

Zie jij wat ik zie? In mijn jacht op havermelk viel mij de prijs op van de verschillende producten. Hoezo eindigen die allemaal op van die gekke getallen? En waarom zijn dat nou nooit de 1, de 2 of de 4?

Deze slimme verleidingstechniek gebruiken supermarkten…

Een kleine zoektocht op het internet bracht al snel het antwoord. Supermarkten maken gebruik van een slimme verleidingstechniek. Gevoelsmatig is havermelk van €1,49 gewoon goedkoper dan havermelk van €1,50. Je hebt het idee dat je wat bespaart.

Onze hersenen zijn een beetje lui

Bovendien zijn onze hersenen gewoon een beetje lui en hebben ze aan optellen een broertje dood. €1,49 en €1,87 optellen is gewoon een stuk lastiger dan €1,50 en €1,90.  En dus gooi jij het in je mandje zonder en stellen je hersenen je gerust met de gedachte dat je iets hebt bespaard.

Grappig toch?

Voor mij is boodschappen doen in ieder geval vanaf nu nooit meer hetzelfde.

Werkt de supermarkt-truc ook bij de verkoop van je huis?

De grote vraag is nu; Zou dit dan ook gelden voor de vraagprijs van je huis? 

Als je de meeste makelaars mag geloven is dat zo. Iedere dag zie ik huizen op Funda verschijnen met een vraagprijs die eindigt op 49 of 99 of die net onder het volgende bedrag zitten waarop een zoeker op Funda kan zoeken.

Die makelaars zullen het wel weten toch?

Nou echt niet! 

Sterker nog, jij snijdt jezelf hiermee enorm in de vingers.

Maar de makelaar weet toch wel wat het beste bedrag is? Not…!

Door een slimme aanpassing van de vraagprijs sla jij twee vliegen in één klap, je huis wordt beter gevonden en je huis wordt dus eerder én beter verkocht gaat worden.

I know; dat is nog eens een stelling, maar ik blijf me er iedere dag weer over verbazen dat zoveel makelaars dit nog niet weten of toepassen.

Toen ik in 2000 in de makelaardij, werd mij geleerd dat het verstandig is om bij het vaststellen van de vraagprijs van een huis altijd net iets onder het ronde getal uit te komen. De redenering hiervan heb ik je eigenlijk net uitgelegd. Het slimme supermarkt trucje.

De vraagprijs van je woning is een slimme marketingtool

Ook de vraagprijs van je huis is natuurlijk een marketing tool. Je moet hem alleen wel goed gebruiken. Sinds 2000 zijn er heel wat dingen veranderd. Zo werd Funda steeds belangrijker voor huizenzoekers.

Zoekers kunnen op Funda exact instellen wat ze zoeken en voor welke prijs. Die prijs is een van tot prijs. Mensen zoeken dus bijvoorbeeld tussen €400.000 en €450.000

Samen met je makelaar heb jij een vraagprijs vastgesteld van €399.000,- want tja, dat voelt toch minder.

Wat er nu alleen effectief gebeurt is dat je hierdoor een hele doelgroep hebt buitengesloten, namelijk die mensen die zoeken vanaf €400.000 en als je een beetje nadenkt, is dit zeker in deze markt hoogstwaarschijnlijk precies de groep mensen die jij wilt dat jouw huis zien.

Kijk hier zie je hoe dat werkt:

Vraagprijs woning bepalen, zo doe je dat

En dat supermarkt trucje dan?

Maar dat supermarkt trucje dan? Hoor ik je denken.

Laat ik je een ander voorbeeld geven dat in deze tijd heel toepasselijk is, vakanties.

Wist jij dat mensen bij het boeken van een vakantie veel minder vatbaar zijn voor deze supermarkt-truc?

Dat weet TUI ook. Kijk hieronder maar eens. Zij weten dat een vakantie voor mensen een beleving is en een beleving kun je niet zo makkelijk met andere belevingen vergelijken.

prijs woning bepalen, zo doe je dat

Datzelfde geldt ook voor jouw huis. Een huis kopen is geen simpele zakelijke transactie maar is vooral een emotionele beslissing.  Je wilt in die ene buurt wonen, je wilt een groter huis want er komt een kindje aan of je gaat steeds meer hijgen als je de trap op moet naar de slaapkamer en ook het onderhoud van de tuin wordt je echt teveel.

Allemaal emotionele redenen om een stap te maken en op zoek te gaan naar een  huis dat matcht met jouw criteria.

Het kopen van een huis is een emotioneel besluit

Net als auto’s en boten en vakanties behoren ook huizen tot de categorie luxe producten.

Hierbij wordt langer over een aankoop nagedacht en de psychologische prijsgrens  geldt minder. 

Sterker nog uit het onderzoek (“the power of zero”) blijkt dat in een verkopersmarkt een ronde vraagprijs zelfs tot een hogere koopsom zal leiden. Uit het onderzoek bleek zelfs dat huizen met een ronde vraagprijs 0,6% meer opleverden, ruim 2.000 euro!

Word jij de nieuwe Aldi?

Ga jij dus je huis verkopen en wil je de hoogste opbrengst?

Denk dan ook aan de vraagprijsstrategie en zie ook de vraagprijs als marketingtool. Word jij de nieuwe Aldi of neem je de verkoop van je huis serieus en zorg je dat jouw paleis ook gezien wordt door de toekomstige koper.

Delen: Wil je vaker blogs van ons ontvangen?

Emma rekent het direct voor je uit!

Wat is mijn huis waard?

Bereken eenvoudig de geschatte waarde van je huis of appartement