Huis verkopen? Deze documenten heb je nodig!
Ga je binnenkort je huis verkopen, dan moet je letterlijk HUISwerk🏠 doen. En omdat er al zo veel bij het kopen van een huis komt kijken, maak ik het je graag wat gemakkelijker. Ik vertel je in dit blog welke documenten je nodig hebt voor het verkopen van je huis. Want een goede voorbereiding is ook bij het verkopen van je huis het halve werk!
Heb jij thuis een map of schoenendoos met alle papieren van je huis? Pak die er dan even bij. Dan gaan we precies die papieren opzoeken die je straks nodig hebt. Welke dat zijn lees je hier onder. ⤵️
Eigendomsbewijs
Om te beginnen heb je een eigendomsbewijs nodig. Het eigendomsbewijs heb je in de meeste gevallen van de notaris ontvangen toen je het huis kocht, maar het gebeurt steeds meer dat deze digitaal worden verzonden.
Als wij een huis verkopen vragen we het eigendomsbewijs digitaal bij het kadaster op, dus hebben we het papieren exemplaar niet meer nodig. Dat scheelt jou dus weer werk.
Je hoort het eigendomsbewijs trouwens na de overdracht wel aan de koper van je huis te overhandigen, omdat het document bij het huis hoort.
Gaat het om een erfenis of een scheiding?
Verkoop je het huis vanwege een scheiding, dan is er een akte van verdeling nodig. Hiermee laat je zien dat het huis aan jou is toebedeeld.
Verkoop je het huis vanwege een overlijden, dan is er een akte van erfrecht nodig en bijvoorbeeld een verklaring van erfrecht.
In beide gevallen is dit natuurlijk nodig omdat met deze documenten duidelijk wordt of jij het huis wel mag verkopen. Dat scheelt achteraf heel wat problemen.
Download de handige checklist met alle verkoop-documenten
Energielabel
Voor de verkoop van een huis heb je ook een geldig energielabel nodig. Zonder geldig energielabel mag het huis niet verkocht worden. Het is dus belangrijk om dit door een bedrijf wat hierin gespecialiseerd is te laten opmaken. Wil je meer weten over het energielabel? Hier vertel ik je er meer over.
Vragenlijst invullen
Voor de verkoop is het nodig om de “vragenlijst verkoop woning” in te vullen. Als je je huis via een makelaar verkoopt, ontvang je die van de makelaar en kun je hem invullen. NVM makelaars gebruiken een standaard model. Deze vragenlijst bestaat uit 2 delen.Het ene deel gaat over jou en is bestemd voor de makelaar die jou helpt je huis te verkopen. Het andere deel gaat over het huis. Hierin geef je alle informatie die jij hebt over je huis. Bijvoorbeeld over de leeftijd van de CV of over wanneer je huis voor het laatst is geschilderd.
Tegenwoordig gebeurt het invullen van de vragenlijst digitaal. Wil je meer weten over de NVM vragenlijst verkoop woning? Lees dan even dit blog.
Lijst van zaken
Naast de vragenlijst is er ook nog een tweede vragenlijst die vooral gaat over alle roerende zaken in je huis. Dit zijn alle dingen die niet nagelvast aan je huis zitten en dus niet direct bij het huis horen. Denk aan de lampen, de gordijnen of de laminaatvloer. In de lijst van zaken leg je precies uit wat je met al deze roerende zaken in je huis gaat doen. Het is handig om deze in te vullen voordat de verkoop start. Zo maak je het voor de kijkers meteen duidelijk wat je wil gaan doen met de gordijnen, koelkast en bijvoorbeeld de zonwering. De makelaar kan dit aan kijkers vertellen en achteraf zijn er dan geen verrassingen. Meer weten over roerende zaken? Hier leg ik je dit precies uit.
Bouwtekeningen
Heb je nog bouwtekeningen of bijvoorbeeld een bouwboekje van het huis? Dan is het super handig om die ook in te leveren bij de verkopend makelaar. Hier staat vaak veel interessante informatie in. Maar maak je geen zorgen als je die niet kunt vinden! Want we kunnen ook heel goed zonder.
Gemeente, hoogheemraadschap
Het is handig om de factuur van de gemeente en het hoogheemraadschap die je 1 keer per jaar krijgt op te zoeken. Hierop staat de WOZ-waarde en de hoogte van de gemeentelijke lasten Kopers willen graag weten wat de extra kosten zijn die ze jaarlijks kwijt zijn aan je huis. Jij geeft ze op deze manier duidelijkheid.
Garantiebewijzen
Vind je in die speciale “map huis” ook nog gebruiksaanwijzingen en/of garantiebewijzen? Bijvoorbeeld van je inbouwvaatwasser of de oven? Gooi die dan niet weg! Voor de verkoop heb je ze niet nodig, maar de toekomstige koper zal heel blij zijn met dit soort documenten.
Bij een appartement
Verkoop je nu een appartement, dan wordt het wat ingewikkelder en zijn er nog meer documenten nodig. Veel van die documenten kun je tegenwoordig vaak in een online portaal van de Vereniging van Eigenaren (VvE) vinden. Dit maakt het zoeken een stuk makkelijker.
Deze documenten heb je nodig bij het verkopen van je appartement:
- Splitsingsakte
- Notulen van de vergadering van de VvE
- Jaarcijfers van de VvE
- Begroting van de VvE
- MeerJarenOnderhoudsplan van de VvE
- Huishoudelijk reglement van de VvE
Erfpacht
Verkoop je een huis of appartement dat op erfpacht staat? Dan zijn bijvoorbeeld de erfpachtsvoorwaarden van belang. Maar voor kopers is het ook handig om te weten of er eventuele andere afsprakenzijn over de erfpacht. Denk hierbij aan de afkoop van de erfpachtscanon of de duur van het erfpachtrecht.
Dingen die geen eigendom zijn
Soms zijn er dingen in je huis die niet jouw eigendom zijn. Denk bijvoorbeeld aan een cv ketel die je hebt geleased.
In dat geval is het belangrijk om te zorgen voor duidelijkheid. Zoek dus het contract erbij en lever de papieren aan waarin duidelijk staat wat er gebeurt als het huis wordt verkocht. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een afkoopsom is.
Legitimatie
Tot slot moet je je als verkoper natuurlijk kunnen legitimeren, dus heeft de makelaar een kopie van je identiteitsbewijs nodig voor het dossier. Dit identiteitsbewijs wordt overigens op verschillende plekken onleesbaar gemaakt zodat de kans op fraude verkleind wordt.
Je begrijpt, dit is een heel rijtje. Heb je driftig mee zitten schrijven? Niet nodig. Ik maak het je een stukje makkelijker. Ik heb een handige checklist voor je gemaakt. Zo vink je gemakkelijk alles af wat je nodig moet hebben bij de verkoop van je huis.
Je downloadt hem hieronder.